Titanic je oproti moderním „cruisezillám“ malou lodičkou. Je jejich dopad na životní prostředí opravdu drtivý?

Adam Valový
11. srpna 2024
5 minut čtení

Od roku 2000 se kapacita výletních lodí dramaticky zvýšila. Před dvěma desetiletími byly největší lodě schopny pojmout přibližně polovinu toho, co dokážou dnes. Tento rapidní nárůst velikosti a kapacity vyvolává vážné otázky, jaký je jejich dopad na životní prostředí. Oblast výletních plaveb patří k nejrychleji rostoucím turistickým odvětvím a mnozí odborníci se přirozeně obávají, že takový rozvoj oceánům a klimatu příliš neprospívá.

Environmentální rizika spojená s růstem výletních lodí

Zpráva vydaná evropskou organizací Transport and Environment (T&E), která se zaměřuje na čistou energii, před environmentálním dopadem rychle rostoucího průmyslu výletních lodí varuje. Podle ní jsou dnes největší výletní lodě dvakrát větší, než byly v roce 2000. Pokud bude tento trend pokračovat, mohly by se lodě, které vyplují v roce 2050, stát téměř osmkrát většími než Titanic, který byl při své plavbě v roce 1912 považován za největší pasažérskou loď na světě. Tento růst velikosti a kapacity samozřejmě není bez následků – naopak je jasné, že planeta kvůli nim dostává zabrat zase o něco více.

pixabay / asram02

Emise CO2 a další ekologické dopady

Představitelka T&E Inesa Ulichina upozornila na to, že ve srovnání s moderními výletními loděmi, které jsou někdy označovány jako „cruisezilly“, je Titanic téměř nepatrný. Podle ní je klíčovou otázkou, jak velké tyto obří lodě mohou ještě být, než začnou způsobovat nenapravitelné škody. Přestože výletní plavby představují jeden z nejrychleji rostoucích sektorů cestovního ruchu, jejich emise se podle Ulichiny začínají vymykat kontrole.

Podle T&E emise CO2 z výletních lodí v Evropě vzrostly v roce 2022 téměř o 20 % ve srovnání s rokem 2019. Výletní lodě a další námořní plavidla jsou odpovědná za téměř 3 % celosvětových emisí skleníkových plynů každý rok, což je znepokojivý trend, který citelně přispívá ke změně klimatu. Tento rychlý nárůst emisí je z velké části způsoben stále většími a výkonnějšími loděmi, které vyžadují obrovské množství paliva a produkují značné množství znečištění.

Ve vzduchu je řešení, ale dopravci se mu brání

Navzdory tomu, že výletní lodě bývají osvobozeny od palivových daní a většiny firemních i spotřebitelských daní, někteří odborníci navrhují zavedení zvláštní daně na výletní plavby. Podle zprávy by například zavedení daně ve výši 50 eur na typický lístek na výletní plavbu mohlo celosvětově přinést přibližně 1,6 miliardy eur. Tyto prostředky by pak mohly být investovány do snížení ekologického dopadu tohoto odvětví.

Zainteresované subjekty se však kritice brání. Asociace Cruise Lines International (CLIA), která zastupuje většinu výletních společností, odmítla některá tvrzení uvedená v reportu T&E, přičemž zdůraznila, že většina lodí v současné flotile jsou malé až středně velké lodě. A že emise na jednu loď byly za posledních pět let sníženy průměrně o 16 %. CLIA rovněž zdůrazňuje, že 60 % všech výletních lodí dnes – a plánovaných do budoucnosti – jsou menší nebo středně velké lodě, a že tato flotila je energeticky efektivnější než kdy dříve.

pixabay / MonicaVolpin

Jak by mohla vypadat budoucnost výletních lodí?

Přestože průmysl výletních lodí usiluje o dosažení nulových emisí uhlíku již do roku 2050, tento cíl zůstává předmětem debat. Výrobci tvrdí, že toho chtějí dosáhnout prostřednictvím investic do nových technologií a používání udržitelnějších paliv, která jsou stále dostupnější. Avšak i přes tyto snahy se stále více ozývají hlasy, které varují před pokračujícím růstem tohoto odvětví a jeho možnými negativními dopady na životní prostředí.

Faktem zůstává, že se v posledních letech výletní plavby zařadily mezi nejdynamičtější turistická odvětví. Společnosti jako Royal Caribbean neustále překonávají rekordy v kapacitě a vybavení svých lodí. Například v lednu 2024 se loď Icon of the Seas stala největší výletní lodí na světě – s hrubou tonáží 248 663 a sedmi bazény, včetně největšího vodního parku na palubě výletní lodi. Tento neustálý růst jde ruku v ruce s dalšími environmentálními otázkami. Odborníci se přou, zda je průmysl schopen udržet tento trend, aniž by ohrozil životní prostředí.

Zdroj: https://edition.cnn.com/2024/08/08/travel/how-cruise-ships-have-doubled-since-2000/index.html, https://en.wikipedia.org/wiki/Cruise_ship, https://edition.cnn.com/2024/08/08/travel/how-cruise-ships-have-doubled-since-2000/index.html, https://www.transportenvironment.org/articles/cruisezillas-how-much-bigger-can-cruise-ships-get

Kategorie:

Cestování, Zajímavosti,

Poslední aktualizace:  11. srpna 2024

O autorovi

Adam Valový Redaktor

Jsem Adam, nomád s duší dobrodruha. Cestování je pro mě životní filozofií, která mi otevírá bránu k novým kulturám, lidem a zážitkům. Pár zemí už jsem navštívil, ale mnohem víc jich mám na svém seznamu.

Zobrazit všechny příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky