Začíná stavba nejdelšího podmořského silničního a železničního tunelu na světě!

Adam Valový
25. června 2024
2 minuty čtení

Skandinávie se chystá sblížit! Dánsko a Německo zahájily stavbu Fehmarnského spojení – ambiciózního projektu, který spojí oba státy pod hladinou Baltského moře. Po dokončení v roce 2029 se tento 18 kilometrů dlouhý tunel stane nejdelším ponorným silničním a železničním tunelem na světě a zkrátí cestu mezi Skandinávií a střední Evropou z 45 minut trajektem na pouhých 7 minut vlakem.

Dánský král Frederik X. v pondělí slavnostně otevřel první prvek tunelu – 217 metrů dlouhý úsek, který bude ještě letos ponořen do výkopu na dně moře na dánské straně. Toto historické události se zúčastnilo mnoho lidí, a to včetně dělníků, kteří na projektu pracují, a kteří hodili minci do časové kapsle s předměty symbolizujícími tuto novou éru spojení.

Fehmarnské spojení se skládá z 89 betonových prvků, které se staví ve speciálním zařízení v Roedbyhavnu na ostrově Lolland, označovaném za největší staveniště v severní Evropě. První z těchto prvků byl odlit v květnu a všechny by měly být hotové do roku 2025. Tunel bude zahrnovat elektrifikovanou železniční trať a čtyřproudou silnici, která umožní autům překonat Baltské moře za 10 minut a vlakům za 7 minut.

Celkové náklady na projekt se odhadují na 55,1 miliardy dánských korun (4,8 miliardy eur) a budou hrazeny z mýtného, ​​které zaplatí uživatelé tunelu. Výši mýtného stanoví dánská vláda později.

Fehmarnské spojení je dalším krokem v dánské snaze o propojení Skandinávie a střední Evropy. V roce 2000 byl otevřen most a tunel přes Öresund, který spojil Kodaň s Malmö ve Švédsku, a v roce 1998 byla otevřena silniční doprava mezi ostrovy Funen a Sjælland. V roce 2024 by mělo být dokončeno železniční spojení mezi těmito dvěma ostrovy.

Fehmarnské spojení slibuje revoluci v dopravě mezi Skandinávií a střední Evropou. Zkrácení cestovní doby, snížení emisí a podpora obchodu a cestovního ruchu jsou jen některé z mnoha výhod, které tento ambiciózní projekt přinese. Také už se nemůžete dočkat, až bude projekt hotový?

Zdroj: https://www.euronews.com/travel/2024/06/19/underwater-rail-tunnel-linking-denmark-and-germany-to-replace-45-minute-ferry-with-7-minut

Kategorie:

Cestování, Evropa, Německo,

Poslední aktualizace:  25. června 2024

O autorovi

Adam Valový Redaktor

Jsem Adam, nomád s duší dobrodruha. Cestování je pro mě životní filozofií, která mi otevírá bránu k novým kulturám, lidem a zážitkům. Pár zemí už jsem navštívil, ale mnohem víc jich mám na svém seznamu.

Zobrazit všechny příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky