Přichází doba šetření. Jak ale ulevit firemnímu rozpočtu?
Podnikatelé prý šetřit nemusí, protože si většinu položek odepisují z daní. Opravdu? Ten, kdo si to myslí, pravděpodobně k podnikání nikdy v životě nepřičichl. Naopak žijeme v době, kdy jsou pro většinu firem úspory na pořadu dne. Přinášíme vám praktické tipy, které jsou natolik univerzální, že je může využít opravdu každý.
Buďte pro ostatní vzorem
Pokud máte zaměstnance a vyžadujete po nich, aby se chovali úsporně, jděte jim příkladem. Hledejte způsoby, jak kancelář proměnit na hospodárnější místo. Tiskněte oboustranně, nakupujte levné tonery, kelímky vyměňte za hrnky, vypínejte nepoužívané spotřebiče… a klidně zavrhněte letákovou reklamu, která stojí spoustu peněz a většinou se mine účinkem. Když z vás budou ostatní cítit, že nerozhazujete, svezou se na stejné vlně.
Vyzkoušejte marketing jinak
Propagaci firmy můžete svěřit do rukou specialisty – což je samo o sobě v pořádku, ale současně i vysoce nákladné, anebo se o některé dílčí záležitosti postaráte interně. Produkty můžete nabízet k vyzkoušení influencerům, případně o nich napíšete zajímavé guest posty na navštěvované weby.
A rozhodně neopomeňte královskou marketingovou disciplínu zvanou řízení vztahů se zákazníky neboli customer relationship management. Vhodně zvolený CRM program (např. české eWay-CRM) udělá spoustu práce za vás. Vysegmentuje cílovou skupinu, pomůže vám s nastavením e-mailingové kampaně a navrch poslouží jako nástroj pro řízení projektů.
Zvažte home office
Pronájem kanceláře stojí spoustu peněz. Většina zaměstnanců by přitom pracovní záležitosti zvládla i z pohodlí domova – a možná by vám za to i poděkovali. Než platit horentní částky za prostory, které ve skutečnosti nepotřebujete, je mnohem efektivnější zvolit home office a fyzicky se s ostatními scházet např. jednou za týden.
Možností, jak ušetřit v podnikání, je samozřejmě mnohem více. Na něčem se však musí začít stavět, a právě výše uvedené tipy vám v začátcích pomůžou nejvíce.