Turbo dělá motor silnějším. Ale nevydrží se otáčet věčně…
Komerční článek
Nadpisem bylo řečeno vše podstatné. Díky turbodmychadlu má motor větší výkon, ale jednoho dne se přestane točit. Když se tak stane, můžete si pořídit nové, nebo si ho nechat repasovat.
Krátce o turbech
Turbodmychadla jsou nedílnou součástí většiny moderních motorů, a to i těch benzinových. Ještě relativně nedávno to tak ale nebylo. V minulosti byly turbem opatřeny převážně sportovní vozy. Pod kapotu běžných osobních automobilů se turbíny dostaly až v 90. letech – obvykle jako podpora „lenivých“ dieselových motorů.
Historicky první turbo bylo patentováno v roce 1905 a v roce 1918 se jím opatřené závodní speciály zúčastnily legendárního závodu v americké Indianapolis. Ze sportovních tratí se dostaly k nákladní dopravě včetně té lodní. Titulem první osobní vůz s turbomotorem se honosí Peugeot 604.
Turbína to nemá jednoduché
Turbodmychadlo se musí pořádně otáčet, a to doslova. Ještě v 90. letech bylo maximum kolem 120 tisíc otáček, v současných vozech dosahují téměř trojnásobné rychlosti. A navzdory poměrně jednoduchému konceptu se součástka po určité době opotřebuje. Zda se rozhodnete pro pořízení nového turba, opravy toho stávajícího, nebo pro repas turbodmychadla, je na vás.
Repsase turbodmychadla probíhá formou kompletní výměny vnitřní části (lopatek, ložisek a vrtulky) a opískování obalu. Dalším krokem je vyvážení a testování na speciálním zkušebním zařízení, kde se kontroluje funkce ložiskového středu. Na stroji se zároveň provádí krátký záběh ložisek a testování vibrací, otáček (až 250 tis. ot/min) a těsnosti. Pokud turbo testováním projde, může jít opět do prodeje.
Chcete se o problematice turba dozvědět další zajímavé informace? Najdete je na stránkách firmy Ecars, která se se zabývá repasí turbodmychadel na profesionální úrovni.