4 důvody, proč v létě nejezdit na zimních pneumatikách
Je pravda, že jízda na zimních pneumatikách v létě je rozhodně o něco méně riskantní, než zkoušet zimu zvládnout s letními, ale i tady přezouvání má svůj smysl. Pneumatiky pro letní či zimní sezónu jsou přizpůsobené předpokládaným teplotám i počasí, které na silnicích můžete potkat. Logicky proto mají jiné vlastnosti. Používáte-li je v jiném ročním období, musíte počítat s tím, že auto se, zvlášť v extrémních situacích, nebude chovat tak spolehlivě, jak jste zvyklí. To může přinést i velmi nepříjemné komplikace.
Se zimními pneumatikami v letě počítejte s hlučnou jízdou a vyšší spotřebou
Nepřezutím opravdu neušetříte. Zimní pneumatiky na suchém povrchu nic netlumí, takže je jízda více slyšet. Že je výhodnější přezout, pocítíte také na spotřebě pohonných hmot. Může za to vyšší valivý odpor a pro pneumatiky namáhavější pohyb na suché silnici. Zvyšují se tím nároky na výkon, což se následně projeví i na stavu vaší nádrže. Pneumatiky se tím i rychleji opotřebovávají.
Ve vysokých teplotách se zimní pneumatiky přehřívají a mohou prasknout
Jet na zimních pneumatikách s celou rodinou k moři důrazně nedoporučujeme. Zimní pneumatiky se pochopitelně přehřívají a kombinace plně obsazeného auta spolu se všemi zavazadly a dalšími věcmi by vám letní zážitky mohla obohatit také o ohromnou ránu. Děsivé manévrování na silnici, abyste nikoho neohrozili, co nejrychleji zastavili a vyřešili prasklou pneumatiku, asi není to, čeho chcete být hlavním aktérem. Vlivem horka navíc zimní gumy nesedí tak dobře na silnici a auto se ve vyšší rychlosti hůře ovládá. Asi nejvíce to pocítíte v zatáčkách.
Se zimními pneumatikami v létě hazardujete s delší brzdnou dráhou
Léto je na silnicích jedno z nejnáročnějších období. Lidé za volantem i běžní chodci jsou ovlivněni sluníčkem, dusnem, ale také uvolněnějšími myšlenkami a tím i zvýšenou nepozorností. Není žádnou výjimkou, že vám někdo vběhne do cesty nebo že budete přímým svědkem pádu nebo nehody. Každá taková nepředvídatelná situace vyžaduje okamžitou akci a stejně pohotovou reakci od vašeho vozu. Jenže okamžité sešlápnutí brzy na zimních pneumatikách prodlužuje brzdnou dráhu, zejména při vyšší rychlosti (od 100 km), může být rozdíl minimálně 5 metrů. Letní pneumatiky jsou v tomto směru překvapivě spolehlivější už při teplotách kolem nuly.
I letní přívalové deště a aquaplaning zvládají lépe letní pneumatiky
Mohlo by se zdát, že na bouřkové letní lijáky z horka a s nimi související aquaplaning neboli plavání na silnici, nejčastěji ve vyjetých kolejích, jsme lépe připraveni se zimním vzorkem. Je to zimnímu počasí a jarnímu tání asi nejblíže, ale i tady prostě lépe fungují ty letní, protože jejich vlastnosti lépe odvádí velké množství vody. Mezi tající břečkou a lijákem je prostě rozdíl.
Na pohodlnější cestování vlastní autem jsme si všichni velmi rychle zvykli. Dodržujme proto také základní bezpečnostní pravidla. Vrátí se vám to v pohodlí, bezpečné a bezproblémové jízdě i v ochraně zdraví všech zúčastněných. Auto je zkrátka investice a správné sezónní pneumatiky k němu patří stejně jako konkrétní palivo v nádrži. Nesnažte se ušetřit tam, kde šidíte sami sebe na tom nejcennějším.
Až se o tom na vlastní kůži přesvědčíte, bude pozdě chytat se za hlavu a říkat si, co by bylo kdyby…