Jídlo a pochoutky Zdraví

Je chléb škodlivý? Možná budete překvapeni!

Je chléb škodlivý? Odpověď vás možná překvapí! Pravděpodobně jste slyšeli argumenty na obě strany, ale tento článek vám nabízí výživové rady, které vám pomohou se orientovat.

Obvykle slyšíte, jak jsou pro vás celozrnné obiloviny skvělé, ale výzkumy ukazují, že ty rafinované, jako je pšeničná mouka, nemusí být tak skvělé, jak se dříve myslelo.

Chléb se většinou vyrábí z pšenice. Pšenice je rafinovaná, což znamená, že jsou z ní odstraněny dobré části (které obsahují většinu vitamínů, minerálů a vlákniny). A nejde jen o bílý chléb, týká se to i celozrnného! Zůstává vám tedy rafinovaná mouka bez výživných látek, jejíž jedinou funkcí po požití je zvýšení hladiny cukru v krvi.

Představte si tento scénář:

K snídani si dáte kousek toastu s marmeládou. Ke svačině vypijete dvanáctistupňovou sklenici čerstvě vymačkaného pomerančového džusu. K obědu si dáte sendvič s arašídovým máslem a marmeládou. K večeři se snažíte být zdraví a sníte salát s dalším plátkem celozrnného chleba. Takto bohužel vypadá zdravá strava ve většině západních kultur. Před obědem má většina lidí za sebou nulovou výživu a stoprocentní konzumaci potravin produkujících inzulín a zvyšujících hladinu cukru!

Přemýšlejte o tom. Rafinovaná mouka obsažená v chlebu má stejnou vinu (ne-li větší) na zvýšení hladiny cukru v krvi jako stolní cukr.

I když se hladina cukru v krvi pohybuje v normě, masivní výkyvy v tomto rozmezí vytvářejí v těle prostředí, které je základem pro vznik cukrovky a dalších zánětlivých onemocnění, jako jsou kardiovaskulární choroby. Právě k tomu mnohým pomáhá chléb ve stravě.

Chléb se v těle mění na cukr

Většině lidí by už mělo připadat samozřejmé, že cukr a potraviny, které ho obsahují hodně, jsou zdraví škodlivé.

Zvýšená konzumace cukru je spojena s…

  • sníženou obranyschopností organismu
  • zvýšenou chutí k jídlu
  • ztučněním jater
  • snížením signálů sytosti
  • a dalšími problémy

Je také největší příčinou nárůstu obezity a cukrovky, který je dnes pozorován.

Vyhněte se cukru. Ale co to má společného s tím, jestli je chléb škodlivý, nebo ne?

Věděli jste, že jíst chléb je podobné jako jíst cukr?

Jeden krajíc celozrnného chleba obsahuje asi 15 gramů sacharidů, které se v krvi okamžitě přemění na glukózu (glukóza je druh cukru).

Jedna polévková lžíce cukru obsahuje stejné množství sacharidů, které zvyšují hladinu cukru v krvi úplně stejným způsobem. Sníst jeden krajíc chleba je tedy jako sníst jednu polévkovou lžíci cukru. Tyto dvě potraviny jsou v podstatě jedno v druhém.

Chléb a toxiny

Pesticidy a glyfosát

Chléb se obvykle vyrábí z pšenice, která je ošetřena velkým množstvím glyfosátu (pesticidu známého také jako roundup). Je známo, že glyfosát narušuje hormonální rovnováhu a může narušovat normální funkci štítné žlázy, stresových hormonů a pohlavních hormonů.

Toxické přísady

Chléb se obvykle skládá ze čtyř složek: mouky, vody, soli a pomalu kynoucího droždí.

Pokud se podíváte na složení běžného balení chleba koupeného v obchodě, uvidíte nejen tyto čtyři složky (dobře, uvidíte rychlokvasnice namísto pomalého droždí), ale uvidíte celou řadu toxických přísad, které přispívají k pomalé otravě vašeho těla.

Jednou z těchto složek je azodikarbonamid. Ten se používá nejen v chlebu jako kondicionér, ale je hlavní složkou gumy do bot a podložek na jógu. Při zahřívání se azodikrabonamid stává karcinogenním. (Dává nový význam toastům, které si spousta lidí dává ráno k snídani).

Jak vidíte, už se nebavíme jen o „nevinném“ plátku celozrnného toastu. Většina chlebů kupovaných v obchodech obsahuje nejen rafinovanou, geneticky modifikovanou pšenici, ale také toxické chemikálie, které přispívají k zániku vašeho zdraví.

Možná si říkáte, že lepší volbou by mohl být přírodnější a organický chléb, ale jak je uvedeno výše, nezmění to jeho vlastnosti, které zvyšují hladinu cukru v krvi, ani lepek, který poškozuje střeva!

Jak lepek věci zhoršuje

Těm z vás, kteří již dodržují bezlepkovou nebo paleo dietu, může být nebezpečí lepku zřejmé. Nicméně pro ty, kteří to nevědí, chléb obsahuje lepek, což je skupina bílkovin, které se nacházejí v pšenici, žitu a ječmeni.

V posledních letech výzkum zjistil, že lepek obsažený v potravinách způsobuje v těle záněty a působí jako spouštěč autoimunitních onemocnění, jako je Hashimotova tyreoiditida nebo cukrovka.

Lepek je také zodpovědný za zhoršení těsnosti střeva, respektive zvyšuje střevní propustnost. Pokud k tomu dojde, střevo nefunguje optimálně a vytváří předpoklady pro autoimunitní poruchy.

(Mějte na paměti, že do mnoha druhů chleba se přidává lepek navíc, aby se zlepšila jeho struktura!)

U mnoha lidí může pouhé vynechání lepku radikálně zlepšit příznaky chronického onemocnění.

A co bezlepkový chléb?

To záleží na tom, co…

Někdy může být bezlepkový chléb stejně špatný jako pšeničný, pokud je plný cukrů, rafinovaných mouk, které zvyšují hladinu cukru v krvi (např. rýžová mouka, bramborový škrob atd.), špatných olejů, jako je řepkový olej, a škodlivých přísad.

Pokud je seznam ingrediencí dlouhý a mnoho z nich nepoznáte, je pravděpodobné, že není příliš zdravý. Pokud najdete chléb, který má minimum ingrediencí, pravděpodobně nebude příležitostně špatný.

Někdy může být domácí chléb vyrobený například z mandlové, kokosové nebo jiné zdravé mouky příjemnou příležitostnou pochoutkou. Pokud si ho raději kupujete, je tento chléb bez obilovin zdravou volbou.

Jak se vyhnout chlebu

Víte, co se říká: všeho s mírou. Samozřejmě, že když si občas dáte chleba, nezabije vás to (tedy pokud nemáte vážný problém s lepkem). Jíst chléb každý den však není dobrý nápad, zejména když se snažíte zhubnout nebo máte-li problém s hladinou cukru v krvi.

Místo toastu s marmeládou si ráno dejte smoothie z kapusty, rozmixovaných bobulí, kokosového mléka a práškového kolagenu z trávy. Tento druh smoothie obsahuje fytonutrienty a antioxidanty, které bojují proti zánětům, a kolagen pomáhá obnovovat například pružnost kůže i výstelku střevní stěny. Kapusta a bobulovité ovoce mají nízký glykemický index (což je měřítko, podle kterého se určuje, jak potraviny ovlivňují hladinu cukru v krvi). cukr a pečivo mají glykemický index vysoký.

Místo sendviče s arašídovým máslem a želé si dejte lososa uloveného ve volné přírodě s barevným salátem. Omega-3 mastné kyseliny obsažené v rybě pomáhají snižovat záněty a zelenina v salátu pomáhá zvýšit obsah vitaminu C ve stravě.

Už jen z těchto jednoduchých příkladů vidíte, že možnosti, jak snadno vyřadit chléb ze svého jídelníčku, jsou neomezené. Podívejte se na bezlepkové recepty zde.

Ačkoli si většina lidí myslí, že bez chleba nemůže žít, je to jen iluze, kterou vás naučil náš moderní západní životní styl. Jakmile nahradíte chléb potravinami plnými živin, zjistíte, že jste přicházeli o výživu i chuť.

Pamatujte, že vyřazení chleba a cukru z jídelníčku neznamená konec světa. Při každém jídle si vyberte jídlo bohaté na živiny a využijte výhod lepšího zdraví. Jakmile se vám zvýší energie, zlepší nálada a vyčistí mysl, věřte mi, že už není cesty zpět.

Další články

Jak chutná dračí ovoce

Nejužitečnější tipy a triky pro snadnější přípravu jídla

Vše, co potřebujete vědět o brýlích

6 komplikací chřipky, na které si musíte dát pozor, pokud se začnete cítit velmi špatně

8 nejlepších kávových příchutí, které si zamilujete

Další články

Přidat komentář

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *