Je dokument Beckham plný lží? Netflix usvědčen z ohýbání reality
Dokumentární série Beckham na Netflixu, která zachycuje vzestupy a pády fotbalové legendy Davida Beckhama, zaznamenala u diváků po celém světě velký úspěch. Svým zářivým zpracováním a emotivními momenty vystřelila na první příčky žebříčků sledovanosti. Jenomže v poslední době se objevují spekulace a obavy ohledně toho, jestli jde o skutečný příběh, nebo další mediální PR, které má měnit historii ve prospěch svého hrdiny.
Dokumenty o sportovních ikonách jsou neuvěřitelně populární a mnohé z nich nabízí záznamy zákulisního dění a intimní okamžiky, které diváky strhnou a přelepí na sedačku až do konce. Příkladem budiž projekty jako Formule 1: Touha po vítězství nebo Tour de France: Bez příkras – oslovují fanoušky nejen svým vizuálním zpracováním a hudebním doprovodem, ale také tím, že nabízí „exkluzivní“ pohled za scénu. Nicméně za vizuální pastvou pro oči často stojí týmy producentů a PR odborníků, kteří se snaží zajistit, aby příběhy slavných byly podávány tak, aby zdůrazňovaly jejich kladné stránky – a naopak potlačovaly negativní aspekty. Jinými slovy se v nich lže, jako když tiskne, ale velmi nenápadně.
A právě britský deník Sunday Times nedávno provedl fakt-checking dokumentu o Davidu Beckhamovi, přičemž odhalil několik případů zjevného přeformulování historie. Mezi ty nejvýraznější patří příběh o tom, jak Beckham dostal červenou kartu na Mistrovství světa 1998 ve Francii za faul na argentinského hráče a musel čelit velmi negativním reakcím i od vlastních fanoušků Manchesteru United, dokud se na konci následující sezóny nevykoupil. Jenomže to není pravda, fanoušci ho podrželi ihned po návratu z mistrovství.
Ale to není vše. Další příklad se týká kvalifikace na Mistrovství světa 2002, kde dokument ukazuje Beckhama, jak střílí dramatický gól z volného přímého kopu. Tedy poté, co byl faulován. Ve skutečnosti však byl faulován jeho spoluhráč Teddy Sheringham.
A co teprve příběh z roku 2004, kdy Beckham přestoupil do Realu Madrid a byl obviněn z milostného poměru. Podle dokumentu Beckham tato obvinění odmítl jako směšná, ale v deníku Daily Mirror se údajně objevil titulek, který tvrdil, že „Moje sestra měla s Beckhamem poměr.“
Tyto příklady naznačují, že dokument o Beckhamovi může být spíše PR produktem, než pravdivým portrétem jeho kariéry. To by mělo diváky upozornit na to, že i za zdánlivě autentickými dokumenty může stát silná mediální manipulace a prezentace hvězdných osobností v co nejlepším světle. Je třeba být ostražitým a nebrat všechno, co vidíme, jako stoprocentní fakt.
Dokumenty o sportovních ikonách mají nepochybně své místo a mohou být inspirativní, ale diváci by měli mít na paměti, že za kamerou stojí lidé, kteří mají zájem na tom, aby příběhy byly zajímavé a emocionálně silné. Pravda může být někde uprostřed, a tak bychom neměli přijímat vše, co nám média předkládají, jako nezpochybnitelnou pravdu.